Feedback voor
beter beleid

Effectief evalueren is binnen de publieke sector essentieel om beleid te verbeteren, processen te optimaliseren en transparantie te waarborgen. Evalytics ondersteunt overheden bij het verzamelen van feedback van burgers en medewerkers, waarmee beleid, dienstverlening en interne processen gericht kunnen worden verbeterd. Zo kan transparantie, betrokkenheid, vertrouwen en resultaat worden verhoogd.

Cyclisch evalueren voor de (semi)overheid

Goed functioneren begint bij inzicht. Van burgertevredenheid tot beleidsimpact, van interne werkcultuur tot externe dienstverlening: overheidsorganisaties werken continu aan verbetering, verantwoording en compliance. Evalueren is daarbij een onmisbaar hulpmiddel. In de praktijk worden evaluaties echter versnipperd ingezet en ontbreekt strategisch beleid. Evalytics helpt overheidsorganisaties bij het creëren van een effectieve evaluatiestructuur die data oplevert waar op gestuurd kan worden.

Inzicht en legitimiteit

Overheidsorganisaties dienen transparant, effectief en doelgericht te werken. Structureel evalueren helpt om beleid en processen te verbeteren, maar ook om publieke verantwoording af te leggen richting burgers, politiek en toezichthouders. Zonder goed onderbouwde feedback en data blijft sturing vaak gebaseerd op aannames.

Regelmatig evalueren draagt bij aan oa:

Verbeteren beleid

Verbeteren interne processen

Mederwerkerstevredenheid

Verlagen werkdruk

Betere dienstverlening

Tevredenheid burgers

Verbeteren welzijn

(Sociale) Veiligheid

Verantwoording

Compliance

Gemiddelde
score NPS

-64

Gemiddelde
score afdeling

6.3

Gemiddelde
score service

8.7

Welzijn en werkdruk
De overheid is meer dan regels, beleid en uitvoering. Ambtenaren, beleidsmakers en uitvoerende professionals vormen het kloppend hart van publieke organisaties. In een werkomgeving waar maatschappelijke druk, politieke dynamiek en complexe opgaven samenkomen, nemen mentale klachten, werkdruk en verloop zichtbaar toe. Dit raakt niet alleen het welzijn van ambtenaren, maar ook de uitvoerbaarheid en kwaliteit van beleid en dienstverlening. Door regelmatig en systematisch te evalueren, met input van medewerkers en andere betrokkenen, ontstaat inzicht in de kracht én de knelpunten van de organisatiecultuur en werkomgeving.

Het is belangrijk om naast beleid en processen ook de volgende onderwerpen te evalueren:

Sociale veiligheid – Intimidatie, ongewenste omgangsvormen en machtsmisbruik raken steeds vaker het publieke debat..

Medewerkerstevredenheid – personeel ervaart hoge druk, verloop en ziekteverzuim zijn een toenemend probleem.

Dienstverlening en klanttevredenheid – inzicht in ervaringen van burgers helpt bij verbeteren van processen en kan vertrouwen in de overheid helpen versterken.

Regelgeving

Voor overheidsorganisaties is evalueren niet alleen wenselijk, maar vaak ook verplicht:


Werkgevers binnen de overheid zijn volgens de ARBOwet verplicht om psychosociale arbeidsbelasting te inventariseren en aan te pakken. Dit omvat onder meer werkdruk, agressie, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Evaluaties moeten hierbij aantoonbaar onderdeel zijn van het risico-inventarisatie en -evaluatie beleid (RI&E).


De Wet bescherming klokkenluiders verplicht organisaties in de (semi) publieke sector om meldingen van misstanden mogelijk te maken en te evalueren hoe veilig de meldcultuur is.


Volgens o.a. de Ambtenarenwet en diverse cao’s moeten overheidsorganisaties zorgen voor een integere werkcultuur en goed werkgeverschap. Evaluaties kunnen hierbij fungeren als signaalinstrument én monitoringsmiddel.


In het kader van de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE) zijn rijksoverheden verplicht om periodiek beleid te evalueren op doeltreffendheid en doelmatigheid.


Continu Evalueren is geen vrijblijvende optie, maar onderdeel van de kwaliteitszorg en maatschappelijke verantwoordelijkheid van de overheid.

Uitdagingen in het evaluatieproces

Ondanks goede bedoelingen lopen veel (semi) overheidsorganisaties bij het evalueren tegen structurele knelpunten aan. Evalytics is breed inzetbaar op thema’s als welzijn, veiligheid, dienstverlening en effectmeting en maakt van evalueren weer een praktisch, breed gedragen en effectief instrument.

Knelpunten zijn onder andere:

• Lage betrokkenheid van medewerkers.

• Veel losse evaluaties zonder samenhang of terugkoppeling.

• Open vragen kosten veel tijd om te analyseren.

• Geen centrale toegang tot rapportages en signalen.

• Onvoldoende borging in beleidscyclus of PDCA-structuren.

• Angstcultuur of lage meldingsbereidheid bij gevoelige onderwerpen.

Waarom Evalytics

Evalytics helpt publieke organisaties om structureel evalueren effectief te maken. Met vele handige functionaliteiten en een modulaire opbouw is het systeem breed inzetbaar en sluit het naadloos aan op de praktijk; van eenmalig onderzoek tot complete evaluatiecyclus.

Enkele relevante functionaliteiten voor de (semi) overheid:


AI-analyse van open vragen – Snel inzicht in trends en sentiment, zonder mensen bloot te stellen aan ongepaste of gevoelige opmerkingen.


Workflows en automatisering – Bereid evaluaties éénmalig voor, plan, herhaal en volg op. Evalueer volgens een vaste cyclus, met minder handwerk en meer controle.


Toegangs- en rechtenbeheer op organisatieniveaus – Stel rechten in voor afdelingen, diensten of domeinen met eigen autonomie.


Dashboards voor beleid en management – Visuele rapportages voor directies, OR, afdelingshoofden of externe toezichthouders.


Cyclisch evalueren en PDCA – Perfect voor beleidsmonitoring en kwaliteitszorg.


API-koppelingen met andere systemen – Koppel eenvoudig met HR-, of andere systemen.


Smart routing – Alleen relevante vragen per respondent, verhoogt respons én datakwaliteit.


Live evaluaties – Verzamel feedback tijdens bijeenkomsten, trainingen of klantgesprekken


Wil je meer details zien of andere functionaliteiten bekijken?

Waarom beleid belangrijk is

Uit onderzoek blijkt dat gemeenteambtenaren over het algemeen (zeer) tevreden zijn met hun baan en hun team, maar minder tevreden over werkdruk en werkomstandigheden.

Relevante feiten over werkcultuur


Personeelsenquête Rijk (PER): Bij de rijksoverheid meldt in 2022 32 % van de medewerkers verbale agressie door burgers, en 20 % zelfs bedreiging.


Universiteit Utrecht (2023): Onder ambtenaren en Kamermedewerkers is sociale veiligheid structureel onvoldoende geborgd, ondanks dat men zich in algemene zin veilig voelt. Er is sprake van pestgedrag, discriminatie en machtsongelijkheid.


De notitie ‘Sociale veiligheid in het openbaar bestuur’ (2023) concludeert dat psychologische veiligheid cruciaal is voor effectief bestuur en goed welzijn en prestaties van ambtenaren.


Uit het Arbeidsvoorwaarden- en arbeidstevredenheidonderzoek 2023 blijkt dat 64 % van de gemeenteambtenaren de werkdruk als (te) hoog ervaart. Bij de rijksoverheid is dit 55 %, en bij waterschappen rond 59 %. Ruim een op de zeven ambtenaren overweegt zelfs binnen een jaar de sector te verlaten.


Volgens het Werkonderzoek 2022 (door A&O fonds Gemeenten) zegt 45 % veel werk te moeten doen, 30 % werkt erg snel. Ongeveer 20 % is (zeer) ontevreden over hoeveelheid werk. Ongeveer 28 % ervaart veel tijddruk door regels en procedures.


Uit onderzoek van de FNV onder ambtenaren blijkt dat 25 % de cultuur op de werkvloer gesloten vindt. Slechts 34 % ervaart dat een open cultuur wordt gestimuleerd.

Meer dan alleen evalueren

Meer weten over hoe Evalytics jouw organisatie kan helpen bij het verbeteren van beleid, veiligheid, dienstverlening en werkcultuur? Neem contact met ons op!