Onderwijskwaliteit verbeteren
door regelmatig evalueren
Structureel onderwijs evalueren
Inzicht in onderwijskwaliteit
Evalueren is een onmisbaar hulpmiddel bij het verhogen van de onderwijskwaliteit. Het geeft inzicht in de opleidingen, de toetsing en het functioneren van docenten. Goed georganiseerde evaluatie maakt het mogelijk om bij problemen tijdig in te grijpen, kwaliteit te borgen en keuzes op feiten te baseren. Daarnaast ondersteunt regelmatig evalueren bij verantwoording richting management, bestuur en accreditatiecommissies. Onderwijsevaluaties bieden studenten een stem en geven docenten en onderwijsmanagers waardevolle feedback.
Regelmatig evalueren draagt bij aan oa:
Inzicht onderwijskwaliteit
Medewerkerstevredenheid
Welzijn studenten
Verlagen werkdruk
Verminderen studievertraging
Identificeren knelpunten
Verbeteren leerproces
(Sociale) Veiligheid
Verantwoording
Ondersteuning docententeams
Inzicht over tijd
Gemiddelde
score docent
4.1
Gemiddelde
score toets
6.3
Gemiddelde
score cursus
8.7
Het is belangrijk om naast onderwijskwaliteit ook de volgende onderwerpen te evalueren:
Sociale veiligheid – studenten én medewerkers moeten zich veilig voelen om te leren, vragen te stellen en zich te ontwikkelen.
Medewerkerstevredenheid – werkdruk, waardering en communicatie hebben direct effect op onderwijskwaliteit.
Tevredenheid over services en processen – tevredenheid over studentservices, roostering, informatievoorziening of IT-ondersteuning bepaalt de totaalbeleving.
Regelgeving
Wettelijke verplichtingen die regelmatig evalueren in het onderwijs noodzakelijk maken:
Volgens de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) moeten onderwijsinstellingen systematisch de kwaliteit van hun onderwijs bewaken en verbeteren. Accreditatie-organen als de NVAO toetsen of het onderwijsaanbod structureel wordt geëvalueerd en verbeterd en vereisen aantoonbare evaluatiecycli, betrokkenheid van studenten en opvolging van verbeteracties.
De WHW verplicht instellingen ook om studentenwelzijn, mentale gezondheid en sociale veiligheid serieus te monitoren en er beleid op te voeren.
Naast onderwijs, welzijn en (sociale) veiligheid stelt de overheid via de ARBO-wet ook verplichtingen aan het beschermen van werknemers. Instellingen moeten risico-inventarisatie uitvoeren op psychosociale arbeidsbelasting (werkdruk, agressie, intimidatie) en daar beleid op voeren.
Continu Evalueren is geen vrijblijvende optie, maar onderdeel van de kwaliteitszorg en maatschappelijke verantwoordelijkheid van het hoger onderwijs.
Hoewel de intentie goed is, ervaren veel instellingen struikelblokken in het evaluatieproces. Evalytics is ontwikkeld in samenwerking met instellingen in het Hoger Onderwijs en sluit nauw aan bij de praktijk. Het bevat diverse functionaliteiten waarmee veelvoorkomende problemen kunnen worden aangepakt.
Knelpunten zijn onder andere:
• Lage respons, evaluatiemoeheid bij studenten.
• Oppervlakkige feedback.
• Tijdrovende handmatige verwerking van resultaten, denk aan open vragen.
• Onvoldoende terugkoppeling van resultaten aan betrokkenen.
• Verlies van overzicht bij opleidingen met veel faculteiten of vestigingen.
• Moeilijkheden om evaluaties cyclisch en strategisch in te zetten.
Zonder goed functionerende evaluatiesystematiek wordt kwaliteitszorg al snel een papieren werkelijkheid. Daarom is het belangrijk dat het evaluatieproces niet alleen inhoudelijk in orde is maar ook werkt in de praktijk. Evalytics is speciaal ontwikkeld voor en met het Hoger Onderwijs en ondersteunt dit proces volledig.
Enkele functies die specifiek aansluiten bij
de uitdagingen in het hoger onderwijs:
AI-analyse van open vragen – bespaar tijd én haal bruikbare inzichten uit langere antwoorden, bescherm medewerkers tegen ongepaste opmerkingen en agressie door slim te filteren.
Cyclisch evalueren en feedback geven – ondersteun continue verbetering en kwaliteitszorg volgens plan-do-check-act, ondersteunt bij accreditatie.
Workflows en automatisering – minder handwerk, meer controle.
Matrixweergave van vragen – sneller beantwoorden, sneller analyseren.
Live evalueren in de klas – verhoog respons en betrokkenheid, verzamel directe input tijdens hoorcolleges of practica.
Toegangs- en gebruikersbeheer op alle organisatieniveaus – ideaal voor faculteiten, domeinen of opleidingen met eigen autonomie.
Dashboards en rapportages – overzichtelijke, visuele terugkoppeling op maat voor verschillende doelgroepen.
Slimme routing en vraaglogica – alleen relevante vragen per respondent, verhoogt kwaliteit van de data, en signaleert misstanden.
API-koppelingen met andere systemen – zoals studenteninformatiesystemen (SIS), HR of Elektronische Leeromgeving.
Wil je meer details zien of andere functionaliteiten bekijken?
Verplichtingen en aanbevelingen voor studentenwelzijn:
Het Trimbos-instituut, RIVM en GGD voeren in opdracht van OCW en VWS om de twee jaar een landelijk onderzoek uit naar mentale gezondheid en middelengebruik van studenten in het hoger onderwijs.
Volgens het Landelijk Kader Studentenwelzijn hebben Onderwijsinstellingen een inspanningsverplichting om te werken aan het welzijn van studenten.
De Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) verplicht instellingen tot kwaliteitszorg.
Onderwijsinspectie roept hbo/wo om sociale veiligheid te monitoren, beleid te voeren en een aanspreekpunt voor incidenten aan te stellen.
Volgens de ARBO-wet dient personeel beschermd te worden tegen psychosociale druk.
belangrijk zijn
Studeren vergt meer dan opleidingen: mentale gezondheid, sociale veiligheid, ondersteuning en zingeving zijn cruciaal om leerprestaties en welzijn in balans te houden.
Uit onderzoek op de Universiteit Leiden blijkt dat rond 60 % van de studenten extra ondersteuning wenst – ondanks verbeteringen in gemiddelde welbevinden medewerkers.universiteitleiden.nl.
Juridische borging: instellingen moeten aantoonbaar beleid voeren, evalueren en opvolgen; dit wordt beoordeeld bij accreditatie en door inspecties.
Neem contact met ons op of plan een demo. Ontdek de kracht van doordachte evaluatie – voor beter onderwijs, betrokken studenten en professionele docenten.
